.

7 tips voor een gezellige avondmaaltijd

samen in de keuken

 

Voor veel ouders van jonge kinderen is het avondeten een echte uitdaging. De kinderen zijn moe, sommige kinderen zijn slechte eters. Je wilt het graag gezellig hebben aan tafel, want samen eten vind je belangrijk. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ik geef je wat tips.

Tip 1

Zorg voor verbinding, al voor dat je aan tafel gaat. Zoals ik in mijn vorige blog heb uitgelegd, is dat iets wat gemakkelijk misgaat in dit spitsuur. Jij bent misschien nog druk in je hoofd van het werk en zeker van de klussen die moeten gebeuren, namelijk eten klaarmaken, samen eten en de kinderen op tijd in bed. De valkuil is dan dat je vergeet om werkelijk contact te maken met je kind. Mijn tips hiervoor lees je hier.

Tip 2

Zorg dat je op tijd eet. Voor veel jonge kinderen is het teveel gevraagd om na 6 uur nog met normaal gedrag aan tafel te zitten en hun bord leeg te eten. Dus probeer zo vroeg mogelijk te eten, zodat je de meeste kans hebt op gezelligheid aan tafel. Kijk of je het slim kan aanpakken door maaltijden te eten die al (half) voorbereid zijn en snel op tafel kunnen staan. Denk aan goed gevulde soepen, pasta met een goed gevulde groentesaus die al klaar is of een ovenschotel.

Tip 3

Zorg voor een duidelijke structuur tijdens de maaltijd. Wat goed kan helpen is als je de regels van het kringgesprek volgt zoals kinderen die kennen van de kleuterschool. Om de beurt mag iemand iets vertellen. Daarna mogen twee anderen hierop reageren en dan is de volgende aan de beurt. Een symbool kan aangeven wie de beurt heeft. Zo kan je kind makkelijker leren om te luisteren naar een ander.

Laat de ene dag het ene kind als eerste vertellen en de volgende dag een andere. Maak dit eventueel zichtbaar in het weekrooster. Structuren zichtbaar maken middels pictogrammen, foto’s of tekeningetjes kan sowieso erg helpen om voor meer rust te zorgen.

Tip 4

Stel samen met je kinderen het weekmenu op. Zo hebben ze inspraak en zullen ze veel minder mopperen over wat er op tafel komt. Bovendien weten ze dan al ruim van te voren wat er gegeten gaat worden. Hang ook dit menu zichtbaar op. Doe dat bijvoorbeeld op zondagmiddag en maak daar een gezellig moment van. Deze tip is 0verigens met dank aan lezeres Judith, die dit met succes in praktijk brengt 🙂

Tip 5

Zoek uit wat je kind wél lekker vindt. Bij veel lastige eters gaat het daarbij niet alleen om smaak, maar ook om textuur. Hoe iets voelt in je mond. Sommige kinderen willen geen ‘prut’ waar van alles doorzit, maar willen alles apart opeten. Sommige kinderen eten het liefst iets wat lekker makkelijk naar binnen gaat. Dus als je kind iets gekookt niet lukt, dan misschien wel rauw of juist gepureerd.

Tip 6

Maak er nooit, ik herhaal nooit, een strijd van. Die verlies je namelijk gegarandeerd. Is je kind een lastige eter? Zorg dat je kind overdag voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dan is het niet zo erg als hij of zij ’s avonds niet wil eten. Alles wat er dan ’s avonds nog ingaat is meegenomen. Overdag kun je je kind onbeperkt van lekkere gezonde dingen laten eten als fruit, rauwkost, gebakken groente, groene smoothies enz.

Tip 7

Zorg dat je kind overdag voldoende ruimte krijgt om zelf te mogen bepalen. Weigeren te eten kan een daad van verzet zijn door kinderen die behoefte hebben aan autonomie. Maar helaas bijna de hele dag moeten doen wat de volwassenen van hen vragen. Dus kijk eens waar jij overdag je kind meer de regie kan geven. Door vaker keuzes te geven bijvoorbeeld. Of je kind meer verantwoordelijkheid te geven.

Vind je dit goede tips? Deel ze dan hieronder via de shareknop. En misschien heb je aanvullingen? Van harte welkom hieronder bij de reacties. Dank je wel!

Andere gerelateerde artikelen:

2 reacties

  1. Josephine schreef:

    Ha Karla, mooie tips weer. Vooral nummer 7: Dat verzet bij eten, ook verzet tegen iets totaal anders kan zijn.

    Ik werkte eens met ernstig verstandelijk gehandicapte mensen. Mensen die niet konden praten, niet zelf konden eten, niet zindelijk waren, etcetera.
    Ik zal nooit vergeten hoe een tienerjongen zijn kaken op elkaar klemden, met pretoogjes, als ik hem eten ging geven, toen ik er pas werkte.
    Hij had tamelijk beperkte mogelijkheden om zich uit te drukken, dus koos hij deze weg.
    Dit ging dan wel om speels verzet, maar ik denk dat het ook als boos verzet net zo gebruikt wordt.

    Mijn extra tip is nog, maak gezond eten leuk en dump het woord ‘gezond’.
    In een spelgroep aten we altijd groente en fruit als tussendoortje. Met succes tot verbazing van vele ouders.
    De kinderen maakten het grotendeels klaar, al vanaf 6 jaar, de kinderen legden het op mooie schalen en gingen ermee rond.
    Ook al was dat soms voor ons volwassenen zenuwslopend door de bijna in de vingers snijden, de te dik geschilde peren en de bijna vallende schalen.

    En we noemden het NOOIT gezond. Als iemand dat zei gingen we juist overdreven vieze gezichten trekken, want gezond is bah en fruit is zeker NIET gezond, jakkie!

Laat van je horen