.

5 Tips voor als je kind niet wil eten

meisje lust eten nietNaast het opstaan, het op tijd de deur uitkomen ’s ochtends en het naar bed gaan is het eten een bekend probleemgebied voor ouders. Je kunt er zelfs wanhopig van worden. Omdat het strijd geeft, waardoor het niet meer leuk is aan tafel. Of omdat je je zorgen maakt of je kind wel genoeg eten binnenkrijgt. Hierbij 5 tips om hiermee om te gaan.

Tip 1 is de moeilijkste, maar ook meteen de belangrijkst: maak er geen strijd van. Want die verlies je. Eten is namelijk één van de weinige dingen waarbij je je kind niet kan dwingen. Je kunt een kind wel te eten geven, maar niet voeden. Je kind bepaalt uiteindelijk zelf of het iets opeet of niet. Dus als je een kind hebt, dat tot het bittere eind gaat, dan wordt het einde ook heel bitter.

Bovendien, door er een strijd van te maken, leg je er teveel druk op. Eten wordt steeds meer een issue. Wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je veel aandacht geeft aan het probleem van niet eten, wordt het probleem steeds groter.

Kinderen hebben behoefte aan autonomie. Als een kind juist met het eten heel erg dwars ligt, kan het zijn dat ie gewoon weinig lust. Maar de kans is ook heel groot, dat je kind in opstand komt, omdat hij te weinig autonomie in zijn leven ervaart. Juist de dingen waar hij zelf het laatste woord heeft, gebruikt hij dan om zelf de baas te zijn.

Tip 2 is daarom: kijk eens of jij je kind meer ruimte kan geven om zelf baas te zijn. In welke situaties, bij welke beslissingen en keuzes kun je je kind meer zeggenschap geven? Het zou zo maar kunnen, dat daarmee het eten een veel kleiner probleem wordt. Vooral als je een kind hebt met een sterke eigen wil.

Tip 3: geef je kind te eten wanneer ze daarom vraagt. Maar: geef alleen gezonde voeding. Dus maak er geen drama van als je kind aan tafel niet wil eten. Maar zorg dat wat ze aan tussendoortjes krijgt alleen maar gezond is. Vooral groentes en fruit zijn onmisbaar voor de nodige voedingsstoffen. Denk dus aan stukjes (rauwe groente) en fruit.

Koop allerhande verschillende soorten groente en fruit. Probeer uit wat je kind lekker vindt. Wortels of komkommer, maar misschien ook wel bietjes of koolraap. Gedroogd fruit is een heel geschikt alternatief voor snoep. Lekker zoet en toch gezond. Controleer wel of er geen suiker aan toegevoegd is. Als je kind er oud genoeg voor is, zijn noten ook heel gezond, het liefst ongebrand. Ook olijven kun je eens proberen, er zijn genoeg kinderen die ze lekker vinden.

Tip 4: zoek op internet naar ideeën. Er zijn tegenwoordig veel goede blogs te vinden met ideeën voor gezonde, lekkere snacks. Verdiep je in wat goede voeding eigenlijk is, wat je kind nodig heeft. Google eens op “lekker en gezond eten voor kinderen”, dan vind je een hele lijst aan sites met interessante tips.

Tip 5: betrek je kind bij het voorbereiden van het eten. Overleg wat hij lekker vindt, kijk waar hij kan helpen met klaarmaken (kun je ondertussen vast iets proeven). Laat haar de tafel klaarmaken, gezellig maken. Zorg dat de maaltijd een prettig moment blijft. Een gezellig samenzijn, waarbij ondertussen gegeten kan worden.

Tenslotte: een kind hongert zichzelf doorgaans echt niet uit. Als jij maar zorgt dat wat er binnenkomt veel voedingsstoffen bevat, hoef je je geen zorgen te maken. Maak je je wel ongerust, overleg dan met de huisarts of op het consultatiebureau of je kind risico loopt op ondervoeding.

Is jouw kind een moeilijke eter? Hoe ga jij daar mee om? Laat het hieronder weten, ik hoor graag van je.

Vind je dit goede tips?  Deel ze dan via de share-knop, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen. Dank je wel!

 

 

Andere gerelateerde artikelen:

15 reacties

  1. Beste Karla,

    Veel cliënten van mij, en dat zijn stiefmoeders, worstelen ook met dit probleem. Ik ben het helemaal met je eens, dus ik zal je intresssante artikel delen. Groet,
    Annette van der Maarel

  2. Liesbeth schreef:

    Eten doet een kind normaal als vanzelf, dat staat voorop.
    Toch maak je als opvoeder alle verschil.
    Alle tips zijn waardevol, ik herken ze als moeder en als dietist.

    De tip van ‘het voorbeeld zijn ‘is in mijn ogen voor de meeste gezinnen de grootste winst.
    Kinderen imiteren je namelijk in alles, ook met eten.
    Als jij aan tafel eet, ook groente eet, gaat je kind dat uiteindelijk ook doen. Misschien niet de eerste 2 keer, soms moet je wat geduld hebben.
    Zorg daarbij voor een leuke sfeer, dan gaat het vanzelf. Praat over alledaagse de dingen, geef je kind ook de ruimte voor zijn/haar verhaal.

    mijn ervaring
    Het gaat misschien tegen je natuur in om de strijd los te laten:
    omdat je graag wilt dat je kind gezond eet en gezond is
    omdat je de regie wilt houden als opvoeder.

    Ik heb het zelf ervaren met een kind dat slecht at de eerste 5 jaar. Het was vooral haar reactie op mijn manier van opvoeden, bleek later.
    Op haar 6e jaar wist ik de knop in mijn hoofd om te zetten.

    Ik was autoritair in opvoeden, Dat werd anders. Ik ging luisteren, nam gas terug.

    Wat wil je? Hoeveel? Luisteren en keuze geven.
    Niet: kiezen uit rode kool en pannenkoeken, maar keuzes binnen de marges die jij als opvoeder stelt. De keuze uit rode kool en een (favoriete) andere groente bv.

    We laten onszelf door van alles gek maken.
    Even alle kennis, kritiek en regels opzij zetten. Blijf bij jezelf.

    weinig
    De hoeveelheid dat je kind kiest en eet, lijkt vaak niet veel.
    Maar bedenk eens:
    Liever weinig met een goede sfeer aan tafel dan een vol bord met strijd! Dat volle bord gaat toch niet leeg.

    Nu zijn we 7 jaar verder. Ze is gezond, eet als een puber.

    voeden is opvoeden
    Goede voeding is belangrijk, het is mijn vak.
    Maar ik ben ook moeder, ik stel grenzen.
    De vrijheid voor eigen keuzes is er ook.
    Onze relatie is hierdoor goed en dat maakt het opvoeden makkelijker.

  3. Henny schreef:

    Hallo Karla,
    Helemaal met je eens hoor. Niet dwingen tot het eten. Als ze het eten niet lusten, dan hoeft het niet en kan een gezond alternatief worden geboden. Maar wel even laten proeven. Kinderen eten als ze willen eten. Willen ze het niet, dan krijg je er niets in. En al die ellende aan tafel, bederf je toch de sfeer aan tafel mee voor de andere tafelgenoten.
    Zelf als kind moest ik ook dingen eten, waarbij ik tot kokhalzen toe werd gedwongen. Die dingen eet ik nu nog steeds niet. Dus dat wilde ik zeker niet voor mijn kinderen.
    groetjes,
    Henny

    • Karla Mooy schreef:

      Hoi Henny,
      Ik heb ook nooit strijd aan tafel gewild, dus kookte ik vaak wat ze lekker vonden. Of ze mochten een alternatief eten, rauwkost ofzo. Jammer eigenlijk, he, dat jij gedwongen bent en dat je die dingen daardoor nog steeds niet lust.
      hartelijke groeten
      Karla

  4. Esther schreef:

    Herkenbaar! Helaas hebben de tips bij onze oudste tot nu toe weinig geholpen, al vanaf haar eerste verjaardag eet ze minstens 4 avonden per week niets, en soms nog vaker. We houden er deels rekening mee, door bijvoorbeeld wekelijks wraps of macaroni te eten, waarvan ik weet dat ze het meestal wel eet. Maar het kan ook sterk wisselen, wat ze de ene keer eet, wil ze de andere keer niet eens proberen. Deels heeft het bij haar te maken met autonomie (vooral toen ze heel jong was, ze heeft toen echt een half jaar geen avondeten gegeten, en bijna geen brood), maar inmiddels ook veel met smaak en sensitiviteit van haar mond. Als iets raar voelt of een sterke smaak heeft, vindt ze het al heel snel niet lekker. Ze is inmiddels 5 en heeft een flinke ontwikkelingsvoorsprong en is op andere gebieden ook erg gevoelig, dus dit is wel herkenbaar in haar karakter.
    Mijn jarenlange houvast was gelukkig wel de tip over geen strijd aangaan. Dat wordt gemakkelijker, ondanks dat ze erg smal is en regelmatig met een lege maag naar bed gaat, maar heeft ons wel altijd rust gebracht aan tafel. Ik kies wanneer en wat er gegeten kan worden, zij kiest hoeveel.
    Het goede voorbeeld geven heeft hier helaas nooit echt geholpen, behalve bij de tussendoortjes. Sinds ik zelf vaker op een dag groente of fruit tussendoor eet, ontpoppen mijn beide dochters zich als fruitmonsters en eten ze minstens 2 keer op een dag fruit of groente! Niet bij het avondeten 😉 Maar gelukkig krijgen ze daardoor nu wel meer vitamines binnen. En uiteindelijk zullen ze vast hun ritme wel vinden!

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Esther,
      Bedankt voor je reactie. Fijn dat je niet in de valkuil van de machtsstrijd bent gestapt. En super dat ze nu aan het groente en fruit eten zijn. Die zijn het allerbelangrijkste. Er zal vast een tijd komen dat ze ook meer aan tafel gaan eten. Misschien kun je daar ook wat (rauwe) koude groente of fruit apart aanbieden als alternatief, misschien zijn ze niet zo dol op warm eten.
      Misschien kun je ze nog wat meer laten bepalen wanneer ze eten. Dan leren ze om te eten als ze honger hebben, wat op zich heel goed is natuurlijk.
      succes verder 🙂
      Karla

  5. Martijn schreef:

    Hallo,
    Mijn kind wordt in oktober 5, maar heeft sinds zij 2 jaar is, een enorme sterke wil, als ze iets niet wil dan doet ze het niet. Dit is dus met alles, dus ook met avond eten.
    Mijn dochter eet dus nu alleen maar vlees zonder saus of iets dergelijks(hamburger of iets wat vlug klaar is) de rest hoeft ze pertinent niet, terwijl als ze het zou proberen het misschien wel zou lusten.
    Haar juffrouw op school, doet dit met fruit en dat probeert ze de ene keer wel en soms ook niet, dus op dat gebied zit er een lichte verbetering in, maar thuis……
    Ze vraagt rond etenstijd, wat we eten. We vertellen haar wat het is en… nee ze wil het niet, heeft liever brood. Het is niet dat ze het niet lust, maar ze doet/probeert het gewoonweg niet. Zelfs frites, pannenkoeken e.d. dergelijke wil ze niet. nu hebben we ook een zoon van 2 die hierin meeging, maar dat hebben we kunnen ombuigen dat hij op het KDV ‘smiddags warm mee eet en dat gaat nu perfect, zelfs thuis. Maar mijn dochter is hier niet gevoelig voor.
    Als mijn vrouw vraagt om een hapje te proberen, wordt het huilen en is het drama.
    Iedereen zegt dan tegen ons: ach het is een fase (niet van 3,5 jaar!!!) maak er geen strijd van. Maar dat is dit niet. Ons kind is Hoog gevoelig en heeft een enorme sterke wil. We hebben wel eens gedwongen dat ze iets moest eten, tranen met tuiten bij haar en toen. Maar toen het hapje spinazie weg was, zei ze dat het niet vies was…. Nu denk je dat ze wat ze niet ken, dat ze dan pas zo moeilijk doet, maar het geval is, als ik haar dit volgende week weer aanbiedt, gaat het ritueel weer van voor af aan.

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Martijn,
      Ze daagt jullie behoorlijk uit zo te horen.
      Het lijkt me duidelijk dat het hem niet in het eten zit, maar in iets anders. Het heeft ongetwijfeld te maken met haar sterke wil. Zoals ik in het artikel ook aangeef als tip: onderzoek eens hoe je haar meer ruimte kunt geven om inbreng te hebben. Ze heeft een enorme behoefte aan autonomie. Omdat eten iets is wat uiteindelijk niet afgedwongen kan worden, maakt ze daar gebruik van om haar eigen zin te kunnen doen.
      Zoek eens uit hoe je haar maximaal eigen inbreng kan geven in haar leven. Grijp alleen in of dwing iets alleen maar af als het echt niet anders kan, vanwege veiligheid bijvoorbeeld of omdat het niet anders kan gezien de situatie (jij moet bijvoorbeeld op tijd op je werk zijn).
      Leg haar zoveel mogelijk uit waarom je dingen doet en luister goed naar haar. Leer haar gevoelens te herkennen.
      Wat het eten zelf betreft: laat haar eens wat boekjes zien over het lichaam en hoe het werkt. Vertel dat eten brandstof is, net als een auto benzine nodig heeft. Van daaruit kun je uitleggen wat wel en niet gezond is. En laat haar vervolgens zelf keuzes maken over wat ze wil eten, mits het gezond is, jij het wilt kopen en eventueel wilt klaarmaken. Veel groente bijvoorbeeld kan ze ook prima rauw eten.
      Tenslotte kun je eens wat smoothies proberen, kinderen vinden dat vaak heel lekker en je kunt er veel gezonde groente en fruit in ‘verstoppen’.
      Misschien is mijn onlineprogramma geschikt voor jullie. Dat leert je een andere aanpak, waar een kind als jullie dochter vaak heel goed op reageert. Dit programma komt zeer binnenkort beschikbaar. Als je mijn mails krijgt (vraag anders de gratis video aan), dan blijf je op de hoogte.
      Veel succes!
      Hartelijke groeten
      Karla

  6. Yvonne schreef:

    Hoi Karla,

    De strijd met eten ben ik nooit aangegaan en ga ik ook zeker niet doen. (Zoon is 3 jr)
    Zou het zelf wel fijn vinden als ie gezellig aan tafel zou zitten maar dat is ook best moeilijk voor hem. Hij is dit jaar gestart met speciaal onderwijs en ook daar is het een moeilijk punt.
    Afgelopen week werd ik even blij want hij kwam met het ontbijt wel 3x bij me terug aan tafel. Zoals hij zelf zegt: gezellig samen zitten he mama.<3 en dan vervolgens geen hap eten…..dan denk ik ach je kan ook niet meteen alles hebben he.

  7. Rina schreef:

    Onze dochter, haar ma en twee kinderen woont nu al ander halfjaar in Nederland.
    Die kinderen zijn 7. Een tweeling meisje en jongen. Heel vroeg geboren maar heeft prima ontwikkeld. De heel grootste probleem is dat deze tweetjies niet gezond willen eten. Mijn dochter en haar man hebben vanaf baby tijd gezonde voeding gegeeft tot ze ongeveer 2 jaar oud was. Schielik wou ze geen groente, fruit, vlees meer eten. Mijn dochter en haar man hebben de weg van de minste weerstand beginnen te volgen. De kinderen leeft van witte broodjies met Nutella of friet met kip nuggets. Tussendoor eten hun koekjes of ander snoep. Wij passen op hulle 2 middagen na school.
    Mijn dochter probeer haar bes om hun aan alles te laten proeven met geen success. De jongen drink heel weinig maar als hy wel drinken wilt hy chocomel of water. De meisje houd ten minste van appelsap of syroop. Hun presteer beiden goed op school. De meisje hebben geen problemen. De jongen heeft las van angst en meer dingen waarvoor hy al terapie bij een psygoloog een fisioterapeut en nu hebben de school aanbeveelt dat hy voor spelterapie gaan. Het terapeut zullen de terapie bij hun school doen. Hun school doen heel veel om de kinderen en de ouders te helpen.
    Mijn grootste bekommernis is hun eetgewoontes. Als uw enige tips hebben ontvang ik het graag. Met hun intelligensie scheelt niets. Alleen de feit dat hun van carbohydreds en suiker leeft met heel weinig vlees maakt ik mijn zorgen om. Hun weigert te proeven aan enige gezond eten. De feit dat ze tweeling is maakt het moeilijk. Als een weigert doe de ander dat ook direct. Met vriendelijke groeten, Rina.

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Rina,
      Ik begrijp goed dat je je zorgen maakt.
      Wat ik zou doen als ik haar was is duidelijk maken waarom kipnuggets, witbrood, friet ed ongezond zijn. En dat ze als ouders niet willen dat ze erg ziek gaan worden.
      Vervolgens uitleggen dat ze zelf mogen kiezen wat ze eten maar dat het wel gezond moet zijn. Ongezond mag dan bijv. 1 dag in de week.
      En dat dan even volhouden. Van alles neerzetten en klaarmaken wat gezond is en wat ze zelf kunnen kiezen. Rauwkost, groene smoothies, pasta met saus die uit gepureerde groenten bestaan. Op internet is van alles te vinden over hoe je je kinderen gezonde voeding kunt laten eten.
      Er zijn maar heel weinig kinderen die zichzelf echt uithongeren. Als dat gebeurt, moet je specialistische hulp inschakelen.
      Maar de kans is groot, dat als je ze alleen keuze laat uit gezonde dingen die ook lekker zijn, ze echt wel eieren voor hun geld kiezen. Het is misschien even lastig maar wel in hun eigen belang.
      Keuze blijven geven is belangrijk, zodat ze zich niet gedwongen voelen. Dwingen werkt altijd averecht. Gewoon keuze aanbieden op elk moment van de dag en dan gaan ze echt wel eten.
      Heb je hier wat aan, Rina?
      Hartelijke groeten
      Karla

  8. Rina van der Waal schreef:

    Van harte bedankt voor uw antwoord
    Dit word gewaardeerd.

Laat van je horen