.

Slaap kindje slaap…

 

Het begint al als je net een baby hebt. Een baby die ’s nachts wakker wordt, daar valt niet aan te ontkomen. Als je geluk hebt, is het alleen even voeden en verschonen en je kan weer verder slapen. Met een beetje meer pech maakt je kind je vaker wakker.


Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Sommige mensen nemen een kindje bij zich in bed. Hoewel dat absoluut geen kwaad schijnt te kunnen, vinden anderen dat  veel te eng. Een mogelijkheid is dan om de wieg pal naast je eigen bed te zetten.  Je kunt dan gemakkelijk je kindje even oppakken of even strelen, zodat ie voelt dat je er bent. Wat mij ook heeft geholpen is te accepteren dat het zo is. Me niet druk te maken dat ik in mijn slaap gestoord word en te genieten van mijn kind. Me bewust te zijn hoe bijzonder het is, zo’n klein wezentje in mijn armen. In alle rust en stilte van de nacht.

Ook peuters kunnen je nog aardig uit de slaap houden. Sommige kinderen vinden het moeilijk om alleen in hun eigen bedje te liggen. Als ze dan wakker worden, beginnen ze te huilen of om je te roepen. Ook dan kun je overwegen om het ledikantje naast jouw bed te zetten. Ik heb een bed op de kinderslaapkamer naast het ledikantje gezet. Zo kon ik het handje van mijn peuter vasthouden, terwijl hij toch in zijn eigen bedje bleef liggen. Hij leerde toen al snel om door te slapen in zijn eigen bedje. Bedenk creatieve oplossingen waarbij je het ook voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt.

Sommige kinderen komen ’s nachts hun bed uit en kruipen bij papa en mama in bed. Zolang jij daar geen problemen mee hebt: niks aan de hand. Heb je er wel last van, omdat je dan zelf niet meer kan slapen, praat er dan over met je kind. Leg duidelijk uit waarom je graag wilt dat hij in zijn eigen bed blijft. Kijk of je kind kan vertellen, waarom hij naar je toe komt. En zoek samen een oplossing. Als hij veiligheid zoekt, kun je misschien een extra bedje neerzetten waar hij kan slapen zonder je te storen. Of jullie bedenken een oplossing waardoor hij zich wel veilig voelt in zijn eigen bed. Ga altijd uit van je eigen behoeften en die van je kind. En maak je niet druk om wat “hoort of niet hoort”.

En wat als je kind ’s avonds nog vaak uit bed komt? Probeer allereerst uit te vinden waarom dat is. Een kind kan angstig zijn, misschien voor een nare droom. Misschien wil hij bij de rest van het gezin blijven, voelt hij zich misschien buitengesloten. Of je kind is gewoon nog erg actief ’s avonds. Pas als je weet wat de oorzaak is kun je samen met je kind een oplossing vinden. Wat altijd belangrijk is, is een vast ritueel. Onbewust wordt een kind daardoor voorbereid op de slaap. Een actief kind kan dan langzaam wat rustiger worden. Het valt niet altijd mee om daar tijd voor te maken en er het geduld voor te hebben. Maar bedenk dat je er zelf profijt van hebt als je kind makkelijk gaat slapen. En realiseer je dat als je er even met al je aandacht bij bent, dat het dan ook momenten zijn van plezier en intimiteit met je kind kunnen zijn. En zo’n moment van rust is ook goed voor jezelf, na een drukke dag.

Wat extra helpt is een meditatief verhaaltje.  Er zijn tegenwoordig veel leuke boeken te koop, sommige zelfs met CD, met meditatieve verhaaltjes, die ook ontspannend werken voor het slapen gaan. Onderaan dit artikel noem ik er een aantal.

Tenslotte kun je af en toe, als je kind echt niet kan slapen, even de voeten masseren of een ontspanningsoefening te doen. Dit werkt voor jonge kinderen, maar ook voor pubers. Wat je doet is je kind helpen zijn aandacht op het lichaam te richten. Praat op een langzame, rustige toon. Begin bij de voeten en zeg bijv.: “ga met je aandacht naar je voeten. Voel je voeten. Voel het contact van je voeten met je matras of met de deken”. Vervolgens ga je naar de kuiten, de bovenbenen, enz. Je kunt ook dingen zeggen als: “voel hoe zwaar je benen zijn, hoe ze wegzakken in je bed”. Als je kind in het begin nog onrustig is, niks van aantrekken. Rustig blijven en stug doorgaan. Op een gegeven moment zul je merken dat je kind gaat gapen en misschien slaapt hij wel voor jij klaar bent!

Boeken met meditaties voor kinderen:

  • Relax Kids – sprookjesmeditaties voor kinderen, door Marneta Viegas
  • Droomwolken – 7 wonderlijke kinderverhalen voor ontspanning en slapengaan, inc. CD’s zodat je kind de verhaaltjes ook zelfstandig kan afluisteren, door Rosalinda Weel
  • Mediteren en ontspannen met kinderen – stilteoefeningen, geleide meditaties en visualisaties, ook met CD, door Monika en Ralph Schneider

Andere gerelateerde artikelen:

Laat van je horen