.

Wat elke ouder zou moeten weten deel 2

In deel 2 van de videoboodschap ‘Wat elke ouder zou moeten weten’ vertel ik je de 2e onbewust gemaakte fout waardoor ouders onbedoeld probleemgedrag van hun kind in de hand werken.

Vond je het leerzaam? Deel het via onderstaande buttons en geef hieronder een reactie. Ik hoor graag van je.

Morgen komt deel 3 šŸ™‚

16 reacties

  1. Esmarel schreef:

    Hoi Karla, inderdaad iets wat elke ouder zou moeten weten. En vervolgens ook daadwerkelijk toepassen! šŸ™‚ Mooi en duidelijk uitgelegd. Ik ga het delen.

  2. Andries schreef:

    Activeer mensen zelf.
    Daar waar burgers problemen hebben of dreigen te krijgen met de opvoeding van hun kinderen of waar kinderen problemen hebben met opgroeien moet vroegtijdig laagdrempelige mogelijkheden komen die uitgaan van de kracht van het individu. Geeft standaard de mogelijkheid een Eigen-kracht-conferentie te organiseren als eerste stap het aanpakken van het probleem. Stimuleer het gebruik van het persoonsgebonden Budget.

  3. Andries schreef:

    BEELDVORMING.
    jongeren HEBBEN TE MAKEN MET NEGATIEVE beeldvormeng en dragen het stigma van de jeugdzorg met zich mee; allochtone jongeren worden geassocieerd met achterstand en criminaliteit. Neem het initiatief om de beeldvorming zodanig te beĆÆnvloeden dat de jongeren zowel een positief zelfbeeld krijgen als kunnen participeren in de samenleving; Ontwikkel stimuleringsmaatregelen voor werkgevers die jongeren een kans willen geven en stimuleer de aansluiting tussen school en werkgevers.

  4. Andries schreef:

    STIMULEER toegang tot informatie, advies en ondersteuning. Burgers moeten eigen verantwoordelijkheid nemen. En zij die dat kunnen willen ook zelf bepalen welke zorg-en welzijnsdiensten zij op welke moment bij welke aanbieder afnemen. Toegang tot informatie, onafhankelijk advies hierover en desgewenst ondersteuning bij te maken keuzen is de succesbepalende factor om burgers die eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. Realiseer een regionale infrastructuur voor lokale loketten; Stimuleer het leven van samenhangend informatie aan burgers op het gebied van wonen, zorg, welzijn, inkomen en mobiliteit; Zorg voor sociale kaarten met informatie over niet-lokale zorg en welzijnsdiensten.

  5. Andries schreef:

    contrasteert.
    Wij hebben de Provincie gevraagd om in het contacteerbeleid specifiek wensen vanuit cliƫntenperspectief op te nemen> Daarmee kunnen aanbieders direct aangesproken worden op hun klantgerichtheid en kwaliteitsbeleid. Stel eisen aan bijvoorbeeld bejegening, recht op privacy. Het instemmen met het hulpverleningsplan, laagdrempelig klachtrecht, toegang tot de vertrouwenspersonen; Sluit alleen contracten met aanbieders die cliƫnten participatie goed hebben geregeld; Stimuleer keuzevrijheid door ook contracten te sluiten met aanbieders uit niet-traditionele partijen waaronder ook zelforganisaties.!

  6. Monique Steeghs schreef:

    Heel herkenbaar weer, ik ga jij vervangen voor ik, ben erg benieuwd naar het resultaat , ik vindt u tips echt geweldig

    Groetjes monique

  7. Brenda schreef:

    Ook deze boodschap weer heel duidelijk, je bent er al bewust van om in de ik boodschap te praten, maar meerendeels onbewust praat je toch over jij
    Wordt door deze boodschap toch opgewezen en allert gemaakt, dat het zo belangrijk is om dit te blijven toepassen, echt super

  8. Ina schreef:

    Tja de eeuwige valkuil… deze blijft moeilijk vooral in conflictsituaties.

    • Karla Mooy schreef:

      Omdat je dan zelf boos wordt, bedoel je? Ik denk dat het belangrijk is om te leren je eigen emoties onder de knie te krijgen. Door op tijd waar te nemen dat het oploopt in jouzelf en jezelf even een ‘time-out’ te gunnen. Even kalmeren en kijken wat je kind nodig heeft. Uit de fuik van frustratiegedachten stappen.
      succes!
      Karla

  9. San schreef:

    Al de hele dag de voorgaande tip in praktijk gebracht met mij dochters van 3 en 1… Geen problemen opzoeken. We hebben al de hele dag geen driftbui of ruzie gehad! De tip van de ik-boodschap is ook fijn, al moet ik zeggen dat ik dat al regelmatig deed. Behalve als ik dus weer ergens een probleem van maakte en daardoor m’n eigen emoties niet onder controle had. Dan werden het ineens allemaal jij-boodschappen. Ik denk dat m’n valkuil ligt in het niet onder controle hebben van m’n emoties en snel boos worden… Het niet overal een probleem van maken kost me toch wel energie. Ik moet me redelijk inhouden, want het zit er aardig ingeslepen! Maar het lijkt gecompenseerd te worden door de opluchting om niet te hoeven straffen… Bedankt voor de inzichten!!

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo San,
      Ik denk dat je gelijk hebt. Het klinkt als simpele tips (en in wezen is dat ook zo), maar het is eigenlijk het begin van anders kijken en denken in het opvoeden. Bewustwording En daarin kom je ook jezelf tegen, dat kan niet anders. Daarom zeg ik ook altijd dat opvoeden een gratis cursus persoonlijke ontwikkeling is šŸ™‚
      Maar fijn, dat je het zo oppakt. Veel succes!
      Hartelijke groeten
      Karla

  10. Anneke schreef:

    Dit is een hele fijne tip!
    Ik gebruikte de ik boodschap wel maar niet altijd en ook niet altijd als ik mijn emoties niet de baas ben. hier kan ik wel wat mee. nu in de praktijk nog goed doen. heb er alle vertrouwen in je bent nu bezig met je bewust zijn van hoe je dingen gaat zeggen tegen de kinderen.
    Dankjewel Karla!

    Groeten Anneke

Laat van je horen