Focus meer op jouw specifieke kwaliteiten
Wij zijn in het algemeen erg gefocust op de dingen die niet goed gaat. De dingen, die niet in orde zijn en die anders, dus beter, moeten. Het schijnt typisch iets van het westen te zijn, en ook terug te vinden in hoe onze hersenen werken. We zijn daar door de evolutie dus ook al eeuwenlang in getraind. Toch beginnen we gelukkig langzaam te leren, dat het focussen op wat goed gaat en op succes, veel effectiever is. Bovendien is het veel inspirerender. Daarom is het belangrijk om bij kinderen en volwassenen uit te gaan van je sterke kanten, je kwaliteiten. Want het inzetten van je kwaliteiten, dat maakt je blij.
Iedereen heeft kwaliteiten in ruime mate voorhanden. Hoe nauwkeuriger je kijkt, hoe meer je ze ontdekt. Iedereen heeft zijn eigen, unieke combinatie van kwaliteiten. Voorbeelden van kwaliteiten zin: geduld, doorzettingsvermogen, behulpzaamheid, humor, oog hebben voor mogelijkheden, oog hebben voor schoonheid, muzikaliteit, enthousiasme, rust, nauwkeurigheid, attent zijn, oog voor details, goed kunnen analyseren, intuïtie, doortastendheid, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ook al toon je ze niet altijd, ze zijn wel echt van jou, ze horen onlosmakelijk bij jou.
Door het inzetten van je kwaliteiten in het omgaan met je kinderen maak je het voor jezelf makkelijker en leuker. En je doet het natuurlijk al, in veel situaties gaat dat gewoon vanzelf, op een spontane manier. Je kunt je kwaliteiten echter ook op een meer bewuste manier inzetten. Juist in situaties, die dat niet vanzelf in je oproepen.
Om dit te leren, kun je gebruik maken van de volgende oefening*.
- Ga in gedachten terug naar een situatie met je kinderen, die inspirerend voor je was
- Hoe heb je deze situatie ervaren? Waarin was je goed? Bijvoorbeeld: je was geduldig, humoristisch, stimulerend, behulpzaam, alert, attent, doortastend, enz. Schrijf een paar van die kwaliteiten op.
- Ga nu in gedachten terug naar een situatie met je kinderen, die minder goed verliep of waarin je vastliep. Dus een situatie waarin je een gevoel van stagnatie had.
- Hoe heb je deze situatie ervaren? Wat maakte de situatie lastig? Kijk eens of er ook iets in jezelf is wat deze situatie lastig maakte. Bijvoorbeeld een overtuiging die in je opkwam, zoals: “Ik kan dit niet”, “ik doe het verkeerd”, “Ik wil dit niet”, “Ik weet niet wat ik nu moet doen”. Wat is het effect van dit soort overtuigingen op jezelf in die situatie?
- Wat is het verschil tussen beide situaties, de inspirerende en de stagnerende? Is er een verschil in de kwaliteiten die je inzet? Is er een verschil in de overtuigingen, die je hebt in die twee situaties?
- Wat kun je doen om jouw kwaliteiten ook in te zetten in lastige situaties? Denk ook aan kwaliteiten als relativeringsvermogen, helderheid, vertrouwen, innerlijke rust, contact, nauwkeurigheid, moed en humor.
Je kunt a.h.w. door de bril van je kwaliteiten die je laat zien in inspirerende situaties, naar lastige situaties kijken. En je afvragen, als ik nou deze kwaliteit(en) laat zien, hoe zou ik dan reageren? Het geeft je een nieuwe kijk op lastige situaties en de mogelijkheid om uit je patronen te stappen en ook in lastigere situaties het beste van jezelf in te zetten. Kijk daarbij ook goed naar je overtuigingen. Want juist die kunnen je in lastige situaties ernstig belemmeren!
Ik wens je veel plezier en succes met deze oefening!
P.S. Wat ook heel stimulerend is, is om anderen te vragen welke kwaliteiten ze bij je zien. Vraag ze om je eens nauwkeurig te observeren om ook de meer subtiele en minder voor de hand liggende kwaliteiten op te merken.
* Deze oefening heb ik overgenomen uit de zgn. kernreflectie, een manier van reflecteren op jezelf die je helpt om meer vanuit je kernkwaliteiten te handelen, waardoor leren soepeler verloopt en je meer vanuit je kern (de diepere laag in jou) kunt leven en werken. Kernreflectie is ontwikkeld aan het Instituut voor Multilevel Learning van de Universiteit van Amsterdam, door o.a. Fred Korthagen. Zie bijv. Leren van binnenuit door F. Korthagen en B. Lagerwerf of Werken vanuit je kern door F. Evelein en F. Korthagen.