Kijk door het lastige gedrag heen

Gedrag is niet wat het lijkt. Pittige kinderen kunnen heel dwars, brutaal en boos zijn. Soms bijna onhandelbaar lijkt het wel, zeker jonge kinderen. Het is dan des te meer nodig om daar doorheen te kijken. En je af te vragen wat er aan de hand is.

In de tijd dat ik dit blog schrijf, de sinterklaastijd, hebben veel pittige kinderen het lastig. De spanning rond sinterklaas speelt hen parten. En hoewel ouders dit wel weten, is het kennelijk vaak ook lastig om je dat in het moment ook te realiseren.

Ouders verliezen hun geduld, raken gefrustreerd en worden zelf ook sneller boos. En voor je het weet zit je in een spiraal de verkeerde kant op. Heel begrijpelijk, maar niet fijn. En ook niet nodig.

Realiseer je dat er een reden is dat je kind zo doet. Het komt door de spanning. En hoe hoger die oploopt, hoe prikkelbaarder je kind is, hoe sneller het ‘mis’ kan gaan.

Je kind wil heel graag grip terug op zijn leven om de spanning te beteugelen. Dat is de reden dat ze zo dwingend kan zijn thuis. Ze wil perse regie terug, want ze kan zich zo moeilijk overgeven aan het leven. Zeker als er zoveel spannende dingen zijn. Dus je kind heeft het moeilijk.

Hij is niet meer voor rede vatbaar, dus probeer dat dan ook niet. Het leidt alleen maar tot meer frustratie aan beide kanten. Ouders die proberen hun kind uit te leggen waarom iets moet of niet mag. En kinderen die dat helemaal niet meer kunnen horen, zich alleen maar gefrustreerd voelen.

Wat je kind wél nodig heeft, zijn twee dingen. Ten eerste heeft hij de verbinding met jou extra nodig. Geef je kind juist extra knuffels in deze tijd. Wat er ook gebeurt, hoeveel escalaties er ook zijn, stel je kind altijd weer gerust dat alles oké is en hij de liefste is.

Je kunt je kind ook gewoon uitleggen wat er aan de hand is. ‘Het is altijd spannend als Sinterklaas in het land is. Schoen zetten, pakjesavond, bezoek van Sinterklaas op school. Het is heel normaal dat je dat spannend vindt. En dan is het ook logisch dat je sneller boos bent dan anders, dat is niet erg’.

Stel je verwachtingen bij. Wat niet wil zeggen dat je de structuur loslaat, juist niet. Maar probeer niet je kind te overtuigen of zover te krijgen dat ze uit zichzelf meewerkt. Accepteer de tegenstand, erken die ook, maar doe ondertussen gewoon wat er moet gebeuren.

Want dat is het tweede wat nodig is. Duidelijkheid bieden is extra belangrijk in moeilijke tijden als deze. Kinderen krijgen ook grip terug door te weten waar ze aan toe zijn. Te ervaren dat dingen gaan zoals ze verwachten.

Dus maak inzichtelijk hoe de week eruit ziet. Bereid je kind voor op het Sinterklaasbezoek op school, vraag aan de leerkracht wat je kind precies kan verwachten. En hou thuis vast aan de afspraken en routines.

Ditzelfde geldt niet alleen voor de sinterklaastijd, maar voor alle periodes in het leven van je kind waarin hij uit evenwicht is door de gebeurtenissen om hem heen. Zoals naar een (nieuwe) school gaan, een broertje of zusje krijgen, verhuizen, op vakantie gaan naar een vreemde plek, enz.

En als je het toch eens moeilijk hebt door het gedrag van je kind en je voelt de irritatie oplopen: kalmeer dan eerst jezelf. Adem wat dieper in en rustig uit. Vertel jezelf ‘dit is niet het einde van de wereld, en het gaat ook weer voorbij. Ik kan dit aan’.

Herken jij dit bij je kind en vind je dit blog behulpzaam? Laat het hieronder weten. En deel het op social media, dat zou fijn zijn. Dank je wel.

Karla Mooy

Heb jij een pittig kind? Ik weet hoe dat is én ik kan je helpen om het opvoeden van jouw kind makkelijker te maken. Neem contact met me op als je wel wat hulp kunt gebruiken.

  • Annette schreef:

    Heel herkenbaar!
    Fijn om te lezen waar het aan ligt en niet aan mij.

  • Liliane schreef:

    Hoe kan je nog meer duidelijk zijn als je iedere morgen hetzelfde ritueel hanteert bij het opstaan en zich klaar te maken voor ontbijt en school? Bij onze kleinzoon telkens een marteling en zo eindigt het telkens met naar school zonder ontbijt omdat het aankleden een drama is! Alles al geprobeerd. Kledij de dag voordien klaar leggen bv.

    • Karla Mooy schreef:

      Het zit hem niet altijd in de duidelijkheid. Hoewel: duidelijkheid kan ook zijn dat er op een bepaald tijdstip wordt ontbeten, aangekleed of niet. Zodat hij in elk geval niet een lege maag heeft, als je dat het belangrijkste vindt. Aankleden kan hij dan afmaken op school. Bij veel kinderen helpt het om de verantwoordelijkheid bij hen neer te leggen en dan bijv. niet goed aangekleed of te laat op school afgeleverd worden. Als de juf daar het kind zelf op aanspreekt, heeft hij vervolgens een motivatie om te zorgen dat het niet weer gebeurt.
      Daarnaast kun je ook kijken wat het zo moeilijk maakt. Afhankelijk van de leeftijd kun je ook besluiten om zelf je kind aan te kleden, ook al is hij 6 of 7, daar is helemaal niks op tegen als het helpt. Sommige kinderen hebben gewoon moeite met focus.
      Nog een andere reden kan zijn dat hij eigenlijk helemaal niet naar school wil en daarom de boel traineert. Dat is ook belangrijk om te weten want dan kun je dát benoemen.
      Kortom: duidelijkheid werkt het beste als er ook ingegrepen wordt door ouders als het niet lukt óf dat consequenties voor het kind zijn, zodat je zelf als ouder niet meer hoeft ‘op te jagen’ terwijl dat niet werkt. Dan raakt iedereen gefrustreerd.
      En als het niet werkt, kijken wat er nog meer achter het gedrag zit.

  • >

    Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Privacyverklaring

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten