7 tips voor een soepele ochtendspits
In veel gezinnen is het ’s ochtends spitsuur. Het valt waarachtig niet mee om iedereen op tijd gekleed, met een gezond ontbijt achter de gepoetste kiezen op school en werk te krijgen.
Sommigen van ons hebben het gevoel als ze op hun werk komen, dat er al een halve werkdag opzit 🙂. Hoe kun je zorgen dat de ochtendspits soepeler verloopt, zodat het je minder energie en vooral ook minder frustratie kost?
Tip 1 Niet leuk, wel effectief: zet de wekker kwartier eerder
Ik weet dat dat niet meevalt. Maar als je vaak alles op het nippertje redt (of net niet) bedenk dan eens dit. Wat levert het je op als je de wekker niet een kwartier eerder zet . Een kwartier langer slapen dus. En wat kost het je? Stress, ergernis, energie, misschien schaamte als je te laat komt. En vooral: een gezellig begin van de dag. Weegt dat werkelijk op tegen een kwartiertje langer in je bed?
Tip 2 Bereid de avond van tevoren zoveel mogelijk voor
Je kunt de tafel vast dekken, bekers en lunchtrommels klaarleggen, schooltassen aan de stoelen hangen. Het voorkomt verrassingen ’s ochtends zoals een vieze beker, die nog uit een tas geplukt moet worden, of een tas die kwijt is. Zet alles klaar, behalve wat nog uit de koelkast moet komen.
Tips 3 Laat je kind zelf het ontbijt en de lunch klaarmaken
Het zal je verrassen hoe jong kinderen dit al zelf kunnen. Probeer het gewoon eens uit. En natuurlijk heb je afspraken over wat er wel en niet in de trommel mee mag. Maar het maakt dat je kind meer te doen heeft en jij minder. Samen met tip 2 maakt dit dat je veel meer aandacht voor hen kunt hebben, omdat je zelf niet zo druk bent. En aandacht geeft verbinding en dus rust.
Tips 3 Zorg voor vaste routines
Immers, bijna elke handeling komt elke ochtend terug. Bepaal een vaste volgorde (bijv. aankleden-eten-lunch klaarmaken-tandenpoetsen). Wie laat de hond uit, of wie geeft de kat te eten? Sommige kinderen hebben moeite met de volgorde van dingen te bepalen. Maak het visueel m.b.v. pictogrammen. Voor sommige kinderen is het zelfs fijn om pictogrammen te hebben voor het aantrekken van kledingstukken. Ook een kleurenklok of time-timer (google maar eens) kan je kind helpen om de geplande taken op tijd klaar te hebben.
Tip 4 Doe dit in samenspraak met je kinderen!
Dit is een belangrijke tip. Wij hebben de neiging veel te veel te willen sturen. Kinderen werken echter veel beter mee, als ze het plan mee bedacht hebben. Ga er eens voor zitten met je kinderen. Evalueer hoe het nu gaat en maak een lijst van wat er moet gebeuren. Maak samen een plan hoe jullie het doen ’s ochtends. De volgorde, wie doet wat, en hou rekening met elkaars wensen.
De één springt direct zijn bed uit en begint te kletsen, de ander wil nog even 10 minuutjes lekker wakker worden in bed. Geef je kinderen een eigen wekker, zodat ze op verschillende tijden wakker kunnen worden als ze dat willen. Maak duidelijk afspraken over de tijden, en over wat wel/of niet kan als je klaar bent (bijv. tv kijken).
Tip 5 Neem je eigen houding onder de loep
Want jouw stemming wordt weerspiegeld door de kinderen. Wat heb jij nodig om ’s ochtends ontspannen aan de dag te kunnen beginnen? Misschien moet je iets eerder op dan je kinderen, heb je even tijd voor jezelf nodig. Gun jezelf die tijd dan en voer tip 1 uit. Neem een halfuurtje extra als dat nodig is.
Tip 6 Laat de tijdsdruk los
Veel ouders zijn bang om te laat te komen en zitten daardoor voortduren hun kind aan te sporen. Dit werkt meestal averechts, vooral bij een pittig kind. Accepteer dat je misschien een keer te laat komt. Hierdoor ontstaat rust en juist daardoor is de kans veel groter dat je wél op tijd komt.
Ook kun je je kind zelf verantwoordelijk maken om op tijd op school te komen. Bespreek dit met de leerkracht zodat die zonodig je kind erop aanspraakt (en niet jou). Als je kind nog niet zelf naar school kan, kun je bijvoorbeeld een broertje of zusje eerst wegbrengen en dan terug gaan naar huis om je kind op te halen óf om je kind af te laten maken wat nog niet klaar was. In pyjama naar school brengen is ook een optie. Pittige kinderen leren namelijk vooral door ondervinding.
Tip 7 En als het niet volgens afspraak verloopt: niet preken of mopperen
Maak gebruik van ik-boodschappen, bewaar je goede humeur, gebruik humor. Zorg dat je contact met je kind maakt als je je kind iets wilt zeggen en vermijd om van afstand naar je kind te roepen. Dat nemen ze namelijk heel snel over en dat geeft veel onrust.
Veel succes met deze tips. En wil je ze voor me delen? Bedankt alvast!
En heb je nog goeie tips om toe te voegen? Graag! Hieronder kun je je reactie kwijt.
Dankjewel Karla,
klinkt weer heel fijn en wijs dit!
Ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt, Lotte, dat is de bedoeling 🙂
Een check pad (introductie en uitleggen hoe het werkt aan hè kind) heeft hier al veel meer rust gebracht, pictogrammen van wat staat te gebeuren, met achter elk pictogram een rolletje, die je kind zelf kan omdraaien als het gedaan is, scheelt mama weer om te zeggen (en ergernis…aan twee kanten is verleden tijd) wat staat te gebeuren…. En als de checkpad ‘af’ is en er is nog tijd over, dan evt tv of boekje
Mooi voorbeeld van wat ik bedoel, Samantha, dank je wel.