7 Tips om je kind probleemloos op tijd op bed te krijgen

 

Bedtijd is niet altijd het leukste tijdstip van de dag. Soms is het een hele klus om je kind op tijd in bed te krijgen, zonder gedoe en zonder dat je er uitgeput van raakt. Belangrijk is dat je zorgt voor duidelijkheid, veiligheid en ontspanning. Hieronder wat tips om het jezelf en je kind wat makkelijker te maken.

 

Neem voldoende tijd

Hanteer een vast tijdstip waarop je begint met het ritueel van naar bed gaan. En zorg dat je voldoende tijd hebt tussen het begin en het tijdstip waarop je kind erin moet liggen.  Soms begin je te laat, waardoor je er vervolgens tijdsdruk op legt. Niet handig. Je kind voelt dat feilloos aan en meestal gaat het dan allemaal juist langer duren, al dan niet gepaard met stress. Waarschuw je kind op tijd als het bijna bedtijd is, zodat hij zich erop voor kan bereiden.

 

Vaste routines zijn belangrijk

Vaste routines zorgen ervoor,  dat je minder hoeft te vragen of te zeggen. Je kind weet wat de bedoeling is. Over gewoontes hoef je niet meer na te denken, lekker makkelijk. Bovendien schept het duidelijkheid en biedt het je kind daardoor veiligheid. Kinderen kunnen zich ontspannen in vaste structuren. Kijk wel of de routines (nog steeds) passend zijn bij je kind en bij zijn leeftijd. Lopen dingen niet meer soepel? Overleg met je kind hoe jullie het anders kunnen doen.

 

Maak er een spelletje van

Uitkleden kan soms lang duren, je kunt dat versnellen door er een spelletje van te maken. “Ik denk niet, dat het jou lukt om in tien tellen je trui uit te trekken”,of  zeg in het Engels welk kledingstuk uitgedaan moet worden, enz. Wees creatief en laat je kind meedenken. Breng je meer kinderen tegelijk naar bed, pas dan op voor competitie. Want waar er eentje wint, moet er ook eentje verliezen.

 

Laat de klok je helpen

Zorg voor een wekker of klok op de kamer van je kind. Geef aan, wanneer je weg gaat en hij moet gaan slapen. Stimuleer je kind door te laten zien, dat sneller uitkleden en douchen leidt tot langer voorlezen. Maar hou dit positief. En wijk er af en toe vanaf. Als je midden in een leuk of spannend voorleesverhaal zit, maak het dan af. Op tijd naar bed is heel belangrijk, maar het komt niet altijd op een kwartier aan.

 

Zorg voor ontspanning vooraf

Kinderen en volwassenen slapen het makkelijkst in, als ze daarvoor al iets rustigs doen. Daarom werkt voorlezen zo goed. Of je laat je kind zelf nog even lezen in bed. Dat is beter dan televisiekijken, omdat het tv scherm onze hersenen actief houdt. Ook kun je voordat je kind gaat slapen een ontspanningsoefening doen of een korte massage geven. Even de oortjes masseren of de voeten bijvoorbeeld. Bij onrustige kinderen helpt het ook goed om de rug te masseren of het hele lijf even stevig te strijken. Het helpt het kind om zijn aandacht naar het lichaam te brengen en uit het hoofd. Kijk hier voor meer tips.

 

Bedenk dat je ook kunt genieten van dat moment

Hoe druk je ook bent, zie het als een rustmoment ook voor jou. Maak er een mindfulness-oefening van. Laat de boel de boel en wees er met je aandacht helemaal bij. Zo kun jij tot rust komen en je kind krijgt dan alle aandacht. Grote kans, dat alles veel soepeler verloopt. Geniet van het samenzijn.

 

Wat te doen als je kind vaak zijn bed uit komt

Zoek samen met je kind uit waar dit door komt. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat je kind zich eenzaam voelt, of bang is, of nog te actief is om te slapen. Pas als je weet wat de oorzaak is kun je samen naar een oplossing zoeken. Dat helpt beter dan boos worden of eindeloos opnieuw je kind naar boven brengen.  Wees niet bang voor onorthodoxe oplossingen. Wat je kind helpt en voor jou ook oké is, is goed.

 

Karla Mooy

Heb jij een pittig kind? Ik weet hoe dat is én ik kan je helpen om het opvoeden van jouw kind makkelijker te maken. Neem contact met me op als je wel wat hulp kunt gebruiken.

Klik hier om te reageren

close

GRATIS VIDEO BOODSCHAP


3 onbewust gemaakte fouten waardoor ouders onbedoeld probleemgedrag in de hand werken

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten