5 Tips voor als je kind niet wil eten - Ontspannen Opvoeden

5 Tips voor als je kind niet wil eten

Naast het opstaan, het op tijd de deur uitkomen ’s ochtends en het naar bed gaan is het eten een bekend probleemgebied voor ouders. Je kunt er zelfs wanhopig van worden. Omdat het strijd geeft, waardoor het niet meer leuk is aan tafel. Of omdat je je zorgen maakt of je kind wel genoeg eten binnenkrijgt. Hierbij 5 tips om hiermee om te gaan.

Tip 1 is de moeilijkste, maar ook meteen de belangrijkst: maak er geen strijd van. Want die verlies je. Eten is namelijk één van de weinige dingen waarbij je je kind niet kan dwingen. Je kunt een kind wel te eten geven, maar niet voeden. Je kind bepaalt uiteindelijk zelf of het iets opeet of niet. Dus als je een kind hebt, dat tot het bittere eind gaat, dan wordt het einde ook heel bitter.

Bovendien, door er een strijd van te maken, leg je er teveel druk op. Eten wordt steeds meer een issue. Wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je veel aandacht geeft aan het probleem van niet eten, wordt het probleem steeds groter.

Kinderen hebben behoefte aan autonomie. Als een kind juist met het eten heel erg dwars ligt, kan het zijn dat ie gewoon weinig lust. Maar de kans is ook heel groot, dat je kind in opstand komt, omdat hij te weinig autonomie in zijn leven ervaart. Juist de dingen waar hij zelf het laatste woord heeft, gebruikt hij dan om zelf de baas te zijn.

Tip 2 is daarom: kijk eens of jij je kind meer ruimte kan geven om zelf baas te zijn. In welke situaties, bij welke beslissingen en keuzes kun je je kind meer zeggenschap geven? Het zou zo maar kunnen, dat daarmee het eten een veel kleiner probleem wordt. Vooral als je een kind hebt met een sterke eigen wil.

Tip 3: geef je kind te eten wanneer ze daarom vraagt. Maar: geef alleen gezonde voeding. Dus maak er geen drama van als je kind aan tafel niet wil eten. Maar zorg dat wat ze aan tussendoortjes krijgt alleen maar gezond is. Vooral groentes en fruit zijn onmisbaar voor de nodige voedingsstoffen. Denk dus aan stukjes (rauwe groente) en fruit.

Koop allerhande verschillende soorten groente en fruit. Probeer uit wat je kind lekker vindt. Wortels of komkommer, maar misschien ook wel bietjes of koolraap. Gedroogd fruit is een heel geschikt alternatief voor snoep. Lekker zoet en toch gezond. Controleer wel of er geen suiker aan toegevoegd is. Als je kind er oud genoeg voor is, zijn noten ook heel gezond, het liefst ongebrand. Ook olijven kun je eens proberen, er zijn genoeg kinderen die ze lekker vinden.

Tip 4: zoek op internet naar ideeën. Er zijn tegenwoordig veel goede blogs te vinden met ideeën voor gezonde, lekkere snacks. Verdiep je in wat goede voeding eigenlijk is, wat je kind nodig heeft. Google eens op “lekker en gezond eten voor kinderen”, dan vind je een hele lijst aan sites met interessante tips.

Tip 5: betrek je kind bij het voorbereiden van het eten. Overleg wat hij lekker vindt, kijk waar hij kan helpen met klaarmaken (kun je ondertussen vast iets proeven). Laat haar de tafel klaarmaken, gezellig maken. Zorg dat de maaltijd een prettig moment blijft. Een gezellig samenzijn, waarbij ondertussen gegeten kan worden.

Tenslotte: een kind hongert zichzelf doorgaans echt niet uit. Als jij maar zorgt dat wat er binnenkomt veel voedingsstoffen bevat, hoef je je geen zorgen te maken. Maak je je wel ongerust, overleg dan met de huisarts of op het consultatiebureau of je kind risico loopt op ondervoeding.

Is jouw kind een moeilijke eter? Hoe ga jij daar mee om? Laat het hieronder weten, ik hoor graag van je.

Vind je dit goede tips?  Deel ze dan via de share-knop, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen. Dank je wel!

 

 

Karla Mooy

Heb jij een pittig kind? Ik weet hoe dat is én ik kan je helpen om het opvoeden van jouw kind makkelijker te maken. Neem contact met me op als je wel wat hulp kunt gebruiken.

  • Beste Karla,

    Veel cliënten van mij, en dat zijn stiefmoeders, worstelen ook met dit probleem. Ik ben het helemaal met je eens, dus ik zal je intresssante artikel delen. Groet,
    Annette van der Maarel

  • Liesbeth schreef:

    Eten doet een kind normaal als vanzelf, dat staat voorop.
    Toch maak je als opvoeder alle verschil.
    Alle tips zijn waardevol, ik herken ze als moeder en als dietist.

    De tip van ‘het voorbeeld zijn ‘is in mijn ogen voor de meeste gezinnen de grootste winst.
    Kinderen imiteren je namelijk in alles, ook met eten.
    Als jij aan tafel eet, ook groente eet, gaat je kind dat uiteindelijk ook doen. Misschien niet de eerste 2 keer, soms moet je wat geduld hebben.
    Zorg daarbij voor een leuke sfeer, dan gaat het vanzelf. Praat over alledaagse de dingen, geef je kind ook de ruimte voor zijn/haar verhaal.

    mijn ervaring
    Het gaat misschien tegen je natuur in om de strijd los te laten:
    omdat je graag wilt dat je kind gezond eet en gezond is
    omdat je de regie wilt houden als opvoeder.

    Ik heb het zelf ervaren met een kind dat slecht at de eerste 5 jaar. Het was vooral haar reactie op mijn manier van opvoeden, bleek later.
    Op haar 6e jaar wist ik de knop in mijn hoofd om te zetten.

    Ik was autoritair in opvoeden, Dat werd anders. Ik ging luisteren, nam gas terug.

    Wat wil je? Hoeveel? Luisteren en keuze geven.
    Niet: kiezen uit rode kool en pannenkoeken, maar keuzes binnen de marges die jij als opvoeder stelt. De keuze uit rode kool en een (favoriete) andere groente bv.

    We laten onszelf door van alles gek maken.
    Even alle kennis, kritiek en regels opzij zetten. Blijf bij jezelf.

    weinig
    De hoeveelheid dat je kind kiest en eet, lijkt vaak niet veel.
    Maar bedenk eens:
    Liever weinig met een goede sfeer aan tafel dan een vol bord met strijd! Dat volle bord gaat toch niet leeg.

    Nu zijn we 7 jaar verder. Ze is gezond, eet als een puber.

    voeden is opvoeden
    Goede voeding is belangrijk, het is mijn vak.
    Maar ik ben ook moeder, ik stel grenzen.
    De vrijheid voor eigen keuzes is er ook.
    Onze relatie is hierdoor goed en dat maakt het opvoeden makkelijker.

  • Henny schreef:

    Hallo Karla,
    Helemaal met je eens hoor. Niet dwingen tot het eten. Als ze het eten niet lusten, dan hoeft het niet en kan een gezond alternatief worden geboden. Maar wel even laten proeven. Kinderen eten als ze willen eten. Willen ze het niet, dan krijg je er niets in. En al die ellende aan tafel, bederf je toch de sfeer aan tafel mee voor de andere tafelgenoten.
    Zelf als kind moest ik ook dingen eten, waarbij ik tot kokhalzen toe werd gedwongen. Die dingen eet ik nu nog steeds niet. Dus dat wilde ik zeker niet voor mijn kinderen.
    groetjes,
    Henny

    • Karla Mooy schreef:

      Hoi Henny,
      Ik heb ook nooit strijd aan tafel gewild, dus kookte ik vaak wat ze lekker vonden. Of ze mochten een alternatief eten, rauwkost ofzo. Jammer eigenlijk, he, dat jij gedwongen bent en dat je die dingen daardoor nog steeds niet lust.
      hartelijke groeten
      Karla

  • Esther schreef:

    Herkenbaar! Helaas hebben de tips bij onze oudste tot nu toe weinig geholpen, al vanaf haar eerste verjaardag eet ze minstens 4 avonden per week niets, en soms nog vaker. We houden er deels rekening mee, door bijvoorbeeld wekelijks wraps of macaroni te eten, waarvan ik weet dat ze het meestal wel eet. Maar het kan ook sterk wisselen, wat ze de ene keer eet, wil ze de andere keer niet eens proberen. Deels heeft het bij haar te maken met autonomie (vooral toen ze heel jong was, ze heeft toen echt een half jaar geen avondeten gegeten, en bijna geen brood), maar inmiddels ook veel met smaak en sensitiviteit van haar mond. Als iets raar voelt of een sterke smaak heeft, vindt ze het al heel snel niet lekker. Ze is inmiddels 5 en heeft een flinke ontwikkelingsvoorsprong en is op andere gebieden ook erg gevoelig, dus dit is wel herkenbaar in haar karakter.
    Mijn jarenlange houvast was gelukkig wel de tip over geen strijd aangaan. Dat wordt gemakkelijker, ondanks dat ze erg smal is en regelmatig met een lege maag naar bed gaat, maar heeft ons wel altijd rust gebracht aan tafel. Ik kies wanneer en wat er gegeten kan worden, zij kiest hoeveel.
    Het goede voorbeeld geven heeft hier helaas nooit echt geholpen, behalve bij de tussendoortjes. Sinds ik zelf vaker op een dag groente of fruit tussendoor eet, ontpoppen mijn beide dochters zich als fruitmonsters en eten ze minstens 2 keer op een dag fruit of groente! Niet bij het avondeten 😉 Maar gelukkig krijgen ze daardoor nu wel meer vitamines binnen. En uiteindelijk zullen ze vast hun ritme wel vinden!

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Esther,
      Bedankt voor je reactie. Fijn dat je niet in de valkuil van de machtsstrijd bent gestapt. En super dat ze nu aan het groente en fruit eten zijn. Die zijn het allerbelangrijkste. Er zal vast een tijd komen dat ze ook meer aan tafel gaan eten. Misschien kun je daar ook wat (rauwe) koude groente of fruit apart aanbieden als alternatief, misschien zijn ze niet zo dol op warm eten.
      Misschien kun je ze nog wat meer laten bepalen wanneer ze eten. Dan leren ze om te eten als ze honger hebben, wat op zich heel goed is natuurlijk.
      succes verder 🙂
      Karla

  • Martijn schreef:

    Hallo,
    Mijn kind wordt in oktober 5, maar heeft sinds zij 2 jaar is, een enorme sterke wil, als ze iets niet wil dan doet ze het niet. Dit is dus met alles, dus ook met avond eten.
    Mijn dochter eet dus nu alleen maar vlees zonder saus of iets dergelijks(hamburger of iets wat vlug klaar is) de rest hoeft ze pertinent niet, terwijl als ze het zou proberen het misschien wel zou lusten.
    Haar juffrouw op school, doet dit met fruit en dat probeert ze de ene keer wel en soms ook niet, dus op dat gebied zit er een lichte verbetering in, maar thuis……
    Ze vraagt rond etenstijd, wat we eten. We vertellen haar wat het is en… nee ze wil het niet, heeft liever brood. Het is niet dat ze het niet lust, maar ze doet/probeert het gewoonweg niet. Zelfs frites, pannenkoeken e.d. dergelijke wil ze niet. nu hebben we ook een zoon van 2 die hierin meeging, maar dat hebben we kunnen ombuigen dat hij op het KDV ‘smiddags warm mee eet en dat gaat nu perfect, zelfs thuis. Maar mijn dochter is hier niet gevoelig voor.
    Als mijn vrouw vraagt om een hapje te proberen, wordt het huilen en is het drama.
    Iedereen zegt dan tegen ons: ach het is een fase (niet van 3,5 jaar!!!) maak er geen strijd van. Maar dat is dit niet. Ons kind is Hoog gevoelig en heeft een enorme sterke wil. We hebben wel eens gedwongen dat ze iets moest eten, tranen met tuiten bij haar en toen. Maar toen het hapje spinazie weg was, zei ze dat het niet vies was…. Nu denk je dat ze wat ze niet ken, dat ze dan pas zo moeilijk doet, maar het geval is, als ik haar dit volgende week weer aanbiedt, gaat het ritueel weer van voor af aan.

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Martijn,
      Ze daagt jullie behoorlijk uit zo te horen.
      Het lijkt me duidelijk dat het hem niet in het eten zit, maar in iets anders. Het heeft ongetwijfeld te maken met haar sterke wil. Zoals ik in het artikel ook aangeef als tip: onderzoek eens hoe je haar meer ruimte kunt geven om inbreng te hebben. Ze heeft een enorme behoefte aan autonomie. Omdat eten iets is wat uiteindelijk niet afgedwongen kan worden, maakt ze daar gebruik van om haar eigen zin te kunnen doen.
      Zoek eens uit hoe je haar maximaal eigen inbreng kan geven in haar leven. Grijp alleen in of dwing iets alleen maar af als het echt niet anders kan, vanwege veiligheid bijvoorbeeld of omdat het niet anders kan gezien de situatie (jij moet bijvoorbeeld op tijd op je werk zijn).
      Leg haar zoveel mogelijk uit waarom je dingen doet en luister goed naar haar. Leer haar gevoelens te herkennen.
      Wat het eten zelf betreft: laat haar eens wat boekjes zien over het lichaam en hoe het werkt. Vertel dat eten brandstof is, net als een auto benzine nodig heeft. Van daaruit kun je uitleggen wat wel en niet gezond is. En laat haar vervolgens zelf keuzes maken over wat ze wil eten, mits het gezond is, jij het wilt kopen en eventueel wilt klaarmaken. Veel groente bijvoorbeeld kan ze ook prima rauw eten.
      Tenslotte kun je eens wat smoothies proberen, kinderen vinden dat vaak heel lekker en je kunt er veel gezonde groente en fruit in ‘verstoppen’.
      Misschien is mijn onlineprogramma geschikt voor jullie. Dat leert je een andere aanpak, waar een kind als jullie dochter vaak heel goed op reageert. Dit programma komt zeer binnenkort beschikbaar. Als je mijn mails krijgt (vraag anders de gratis video aan), dan blijf je op de hoogte.
      Veel succes!
      Hartelijke groeten
      Karla

  • Nikkie Vertommen schreef:

    Hallo

    Mijn dochter is 8j en ze eet echt heel weinig. Ze is ook heel mager, dus ze heeft echt wel voedingsstoffen nodig. Ik maak wat ze graag eet, maar altijd is er iets. Het ontbijt is echt een ramp, dan eet ze niet. Ze krijgt 20min en dan moeten we echt vertrekken. En ze weet dat dus eet ze niet…
    We zijn ook gescheiden en bij de papa krijgt ze veel frietjes en snoep en dessertjes, ook al eet ze niet.
    Haar zus van 5 eet echt heel flink, zij eet alles.
    Ik weet echt niet meer wat te doen…

    Groetjes Nikkie

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Nikkie,
      Ik snap dat je je zorgen maakt. Even voor de duidelijkheid: ik ben geen expert, als je je werkelijk zorgen maakt, moet je naar een arts of een diëtist. Ik weet dat sommige kinderen extra voedingsstoffen krijgen toegediend via shakes. Maar alleen als het echt niet anders kan natuurlijk.
      Accepteer om te beginnen dat dit zo werkt bij haar. Jouw innerlijke weerstand en je behoefte om van haar te willen dat ze eet, maakt het onbewust erger.
      Wat ik zou doen is praktische oplossingen zoeken en in gesprek blijven. Ze is oud genoeg om te snappen dat ze brandstof nodig heeft. Geef eten mee als het ontbijt niet lukt en vraag de juf om het goed te vinden dat ze mag eten als zij dat wil ipv op vaste tijden als het dan niet lukt. Probeer alternatieven. Laat alle ideeën los over hoe een ontbijt, een lunch of avondeten eruit moet zien, maar zorg dat zij op welk moment dan ook voeding binnenkrijgt. Je kunt ook pap of een dunne pap die ze kan drinken voorschotelen. Je kunt smooothies uitproberen en die in de ochtend geven. Geef frietjes, snoep en toetjes, maar maak gezonde. Op internet vind je hier veel recepten voor. Koeken die je zelf maakt van haver, gedroogd fruit en kokosolie bijvoorbeeld. Of smoothies zoals ik al zei. Of frietjes van zoete aardappelen of groente. Je hoeft niet bang te zijn voor teveel vet als je gezonde vetten gebruikt om in te bakken zoals rijstolie of olijfolie.
      Houdt ze van drinken of saus? Pureer dan veel. Of juist van losse stukjes? kook of roerbak groenten apart.
      Om op gewicht te blijven heeft ze vooral vetten en koolhydraten nodig. Als je daarnaast wat rauwkost of fruit kunt geven wat ze wel lust ben je al een heel eind.
      Je zegt: altijd is er iets. Het kan ook een teken zijn, dat ze ‘s avonds te moe en te overprikkeld is om nog lekker te kunnen eten. Zorg daarom dat ze vooral overdag wat rauwkost of fruit krijgt en geef haar ‘s avonds iets makkelijks zoals pap of een pannenkoek (evt. van haver, boekweit of volkorenmeel).

  • Esther schreef:

    Beste,

    Mijn dochtertje word in maart 4 jaar en eet geen groente of fruit,
    Wat we ook proberen ze wil niks proeven, en als we haar dan een keer zover hebben dat ze wel een likje of hapje neemt zegt ze direct dat het vies is, of begint ze te kokhalzen.
    We bieden haar altijd van alles aan maar ze wil niks, behalve natuurlijk patat, pannenkoeken en pizza, maar zelfs als dat anders is dan anders stopt ze abrupt met eten, als er bijvoorbeeld een paar groene kruiden opzitten hoeft ze de hele pizza niet meer.
    Snoep is ze gelukkig niet echt gek op, maar chips en chocolade kan je haar s’nachts voor wakker maken.
    Nou zul je denken ze moet toch wel iets anders eten dan pizza patat pannenkoeken, ships en chocolade.
    Ja olvarit potjes eet ze erg goed en ook haar Knijpfruit gaat er goed in.
    Ze is zo verschrikkelijk koppig. Heb alles geprobeerd. Smooties prakjes maken en het in de olvarit potjes gedaan. Stukjes groente door de olvarit gedaan, ze heeft alles direct in de gaten en spuugt het gelijk weer uit.
    Ze is verder hartstikke gezond en nooit ziek, maar ze kan toch niet voor altijd maar olvarit potjes en Knijpfruit blijven eten.
    Om nog even een voorbeeld te geven hoe koppig ze is, ze heeft 1.5 jaar lang borstvoeding gehad omdat ze het vertikte om uit een fles of kunstvoeding te drinken. Toen ze 6 maanden was dronk ze al uit een kopje.
    Ook is ze is niet om te kopen met snoep of speelgoed..
    Ik hoop op wat bruikbare tips want ik weet niks meer…

    Groetjes Esther

    • Karla Mooy schreef:

      Hallo Esther,
      het komt soms voor dat kinderen erg koppig zijn in het eten.
      Soms zo koppig, dat hun gezondheid in het gedrang komt. Maar meestal valt dat mee gelukkig.
      Ik ben hier geen expert in. Het kan soms helpen om je kind meer ruimte te geven in andere situaties om zelf te bepalen, want soms willen ze niet eten uit frustratie dat ze zoveel moeten wat een volwassene hen oplegt.
      Maar het kan ook zijn dat ze andere dingen echt niet lust.
      Het enige wat ik weet is dat het niet werkt als je er een strijd van maakt. Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je zegt: ‘je hoeft niet te eten van mij. Kijk maar wat je zelf wil’. Zodat je expliciet de regie bij haar legt. Al begrens je wel wat ze wel of niet mag eten. Ik bedoel daarmee dat ze natuurlijk elke dag patat of pizza kan eten. Maar als iets niet meer hoeft, dan wordt het soms makkelijker om het wél te doen.
      Blijft het voor jou echt een groot probleem, ga dan op zoek naar mensen met expertise. Ik weet dat er een soort ‘eetklinieken’ zijn, afdelingen in ziekenhuizen voor kinderen die niet eten. Heb je ook overleg met de huisarts hierover?

  • >
    close

    DOWNLOAD NU GRATIS!


    Probleemgedrag Aanpakken Zonder Strijd en Conflicten 

    Handleiding voor ouders van een pittig kind


    Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Privacyverklaring

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten