Niet belonen, maar wat dan wel?
Vorige keer schreef ik over belonen. Waarom het vaak niet zo effectief is als we denken. Of eigenlijk hopen 🙂 En zelfs als het werkt, is het de vraag of je het op die manier wilt doen. Omdat belonen het kind afhankelijk maakt van de volwassene en het de innerlijke motivatie beschadigt. Hoe kunnen we het dan beter aanpakken?
In mijn aanpak ga ik uit van vertrouwen in het kind. Kinderen willen het van nature graag “goed doen”, een ander een plezier doen. Ik denk, dat straffen en belonen daarom niet nodig is om gewenst gedrag te bereiken. Maar dat het voldoende is om kinderen duidelijke informatie te geven over hun gedrag.
In plaats van het belonen van gewenst gedrag is het beter om kinderen te informeren over wat je waarneemt. Je kunt dat doen door dit gedrag, of het resultaat ervan, te beschrijven. “Je hebt in een half uurtje tijd deze hele bladzijde sommen gemaakt” of “Ik zie je elke dag oefenen op de piano” of “Het aanrecht is opgeruimd”.
Vervolgens kun je dan benoemen welke kwaliteit van je kind je daarbij opmerkt. “Je hebt in een half uurtje deze hele bladzijde sommen gemaakt, wat heb jij doorgewerkt”. “Ik zie je elke dag oefenen op de piano. Jij hebt wel discipline!”
Of je maakt er een positieve ik-boodschap van. “Het aanrecht is opgeruimd. Fijn, dan kan ik direct met koken beginnen, zonder dat ik eerst hoef op te ruimen.” “Wat fijn, dat je je tanden al gepoetst hebt, nu kunnen we lekker lang voorlezen, dat vind ik ook leuk!”.
Het lijkt op het geven van een compliment, maar is niet hetzelfde. Het verschil met complimentjes geven zit hem in het oordeel. De complimenten die wij gewend zijn te geven, zoals “wat goed van je, wat knap van je, je bent een muzikaal kind”, enz. bevatten ons oordeel. Daarmee leggen we de maatstaf weer bij onszelf. En leert het kind om zich te voegen naar de waardering van anderen. Hetzelfde nadeel als met belonen dus.
Bovendien geven dit soort complimentjes vaak te weinig informatie over wat we nu precies waarderen. Als we zeggen “wat een mooie tekening”, dan zegt dat weinig over waarom we het mooi vinden.( En vinden we het trouwens echt mooi? Hoeveel onechte complimentjes krijgt een kind eigenlijk?)
Je kunt dan beter verwoorden wat je ziet: “je houdt zeker erg van rood?”, “Ik zie hele mooie kleuren in deze tekening: lichtblauw en oranje, dat zijn mijn lievelingskleuren”, “Zo te zien is dit het huis van oma, met die deur rechts en dan hier het keukenraam”. Of je beschrijft letterlijk wat je ziet in de tekening. In het boek How 2 talk 2 kids van Adele Faber & Elaine Mazlish staat een heel mooi voorbeeld.
Wat je doet als je een beschrijving geeft, met al dan niet het benoemen van een kwaliteit daarbij, is dat je het kind de kans geeft zichzelf te waarderen. Hij of zij kan denken: “ik kan goed doorwerken, ik weet wat discipline is, ik kan mooi tekenen”, enz. Door een ik-boodschap te geven weet het kind, dat hij je een plezier gedaan heeft. En dat jij dat hebt gezien en gewaardeerd. Bovendien krijgt zij door waarmee ze je een plezier kan doen. En dat bevordert ook de herhaling van het gewenste gedrag.
Tot slot: alles wat je aandacht geeft groeit, wordt wel gezegd. Juist als een kind veel ongewenst gedrag vertoont, is het de moeite waard om op de goede dingen te letten. Al zijn ze maar klein. Ook dingen die wij eigenlijk vanzelfsprekend vinden kunnen we blijven waarderen. “Wat fijn, dat je je trommel op het aanrecht hebt gezet, dan hoef ik er niet om te zoeken”. Als je goed kijkt, is er altijd wel iets goeds te benoemen. En dat helpt vele malen beter dan te focussen op wat er niet goed gaat!
Ik hoop dat dit artikel je inspireert. Deel het dan hieronder via de shareknop en laat weten wat jouw ervaringen zijn.
Hoi Karla,
Alles wat je aandacht geeft groeit, klopt inderdaat.
Bij ons op het werk hebben we kinderen die niet goed luisteren.
Als we dan geen aandacht geven aan het niet luisteren maar wel aan het wel luisteren. Dan zie je de kinderen veranderen van houding en gaan ze steeds meer hun best doen om te luisteren of bv op teruimenen.
Leuk gescheven trouwens.
Interessant, praktisch toe te passen stuk! Past erg binnen mijn eigen visie, al denk ik wel dat het voor ouders in de hectiek van de dag niet altijd makkelijk is. Nadenken over wat het effect van je opvoeding/complimenten is zeker goed. Ga zo door!
Hanne en Erica, bedankt voor jullie complimenten. Het is inderdaad niet gemakkelijk om dit soort prindipes altijd toe te passen, dat lukt niet altijd en dat hoeft ook niet. Maar door er naar te streven, door ermee te oefenen, zal het wel steeds vaker lukken. Je houding als ouder is al heel belangrijk, vind ik.
Dag Karla,
Wat leg je het duidelijk uit. Dank je wel voor je artikelen, ik pik er elke keer wel iets uit op!
Nou, dat is fijn om te horen, Margriet. Dank je wel en veel succes 🙂
Ik lees je verhaal met veel aandacht, ik mis alleen het ‘proces-gerichte’ deel.
De vraag aan kinderen: ‘ik zie dat je een olifant hebt getekend, hoe is je dat gelukt?’ Maakt dat ze gaan nadenken over hun proces en daarin groeien.
De rest ben ik het mee eens, alleen zijn we allemaal maar mensen en worden kinderen ook echt weer niet meteen super slechte mensen als je ze eens een ouderwets compliment geeft… 😉
Mooie aanvulling, dank je wel, Femke.