Straf of consequentie, wat is het verschil?
Wat is nu precies het verschil tussen straffen en consequenties geven? Dat is een vraag die ik vaak krijg. Enerzijds omdat het voor ouders nieuw is, dat er een verschil bestaat. En anderzijds omdat ze moeite hebben met begrenzen op een goede manier. In dit blog laat ik je zien wat het verschil is en waarom dat zo belangrijk is.
Een consequentie is een logisch gevolg van een gebeurtenis. Als je geen wekker zet, kan het zijn dat je je verslaapt. Als je sleutel vergeet, kun je je huis niet meer in. Als je in de regen gaat fietsen word je nat.
Een straf daarentegen is iets wat bedacht is. Een straf of een boete heeft als doel dat jij je naar de wet of naar de afspraak gaat gedragen. Het is een machtsmiddel om jou te dwingen iets te doen of juist te laten.
In het opvoeden werkt dat ook zo. Bij het geven van straf maak jij gebruik van je macht. En je doet het om iets af te dwingen bij je kind. Consequenties zijn gewoon ervaringen die deel uitmaken van het leerproces. Pittige kinderen leren ook vooral door ondervinding.
Ik zal een voorbeeld geven. Als je kind te laat thuis komt, kan het zijn dat het eten op is. Dat is een consequentie en kan maken dat een kind de volgende keer liever op tijd komt. Zou je daarentegen je kind zonder eten naar bed sturen, dan is dat een straf. Want er is heus nog wel een boterham of een bord pap in huis.
Bij straffen zet je dus je macht in. En juist pittige kinderen rebelleren daartegen. Waardoor jij de strijd wel móet aangaan, om te zorgen dat de straf ook uitgevoerd wordt. Dat kan escalatie in de hand werken.
Consequenties geven je daarentegen de gelegenheid om zacht te blijven in de relatie. Je kunt erkenning geven: ‘wat jammer dat de tijd om is, hopelijk lukt het morgen wel om nog een verhaaltje te doen’ of ‘wat jammer dat het niet gelukt is om je huiswerk te maken, hopelijk gaat het de volgende keer beter’.
Ze kunnen ook heel goed dicht bij elkaar liggen, trouwens. Neem bijvoorbeeld de situatie dat je kind niet luistert bij het naar bed gaan. Dan kun je zeggen dat het als straf geen verhaaltje meer krijgt, dat is straffen. Je kunt ook een afspraak hebben dat om 8 uur het ligt uitgaat. Als je kind dan zo lang treuzelt en niet meewerkt dat het er pas om 8 uur inligt, dan is er geen tijd meer voor een verhaaltje. Een consequentie.
Duidelijke afspraken zijn dus heel belangrijk, zoals je in dit voorbeeld ziet. Zorg dat je kind weet waar hij of zij aan toe is, wat er wordt verwacht van je kind en wat je kind kan verwachten van jou. Lukt het dan niet om zich aan de afspraak te houden, dan kunnen er dus consequenties zijn.
Een consequentie kan ook een reactie van jou zijn op het gedrag. Jouw behoefte doet er ook toe. Dus als je onwillige puber weigert om zijn taak in huis uit te voeren, is het prima als jij dan als consequentie ook niet de behoefte voelt om altijd maar voor je kind klaar te staan. Dat mag, wat mij betreft.
Vaak merk ik dat een ouder het moeilijk vindt om een consequentie ook door te voeren. We vinden het niet leuk om ons kind iets te ontzeggen of iets te laten ervaren wat niet leuk is. Dat kan zelfs voelen alsof we straf geven. En toch is dat dus niet zo. Het is voor het leerproces juist heel belangrijk om een afspraak overeind te houden en het kind de consequentie te laten ervaren.
Is dit verhelderend voor je? Ik lees graag je reactie hieronder. Ook fijn als je het wilt delen op social media, dank je wel alvast!
PS Vind je dit interessant en wil je er meer over horen? Meld je dan aan voor de online workshop ‘Je kind de baas’
Ja, ik vind dat je het helder omschrijft. ik weet het wel, ik realiseer met het wel – maar kan er door je verhaal weer even bewuster mee om te gaan. Dank je wel.
Nou, fijn 🙂
Dank je wel voor je berichtje, Jelly. En succes.
Hallo,
Een helder stukje en ik ben het er helemaal mee eens. Echter loop ik er wel in vast. Mijn zoon zoekt vaak de grens op in gevallen waar geen directe consequentie voor hem zelf aan zit. Bijvoorbeeld nare opmerkingen maken naar zijn zus of iemand de hele tijd napraten om een reactie uit te lokken. Hij vindt gamen erg leuk en krijgt savonds 30 minuten game tijd. Als hij zich naar gedraagt en niet wil luisteren naar de vraag ermee op te houden, gaat er 5 minuten van zijn game tijd af. Ik vind dit eigenlijk geen fijne manier omdat het een straf is die niet met het gedrag te maken heeft. Maar ik wil hem wel laten merken dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt. Hoe kijk je hier tegenaan?
Groetjes, Cecile
Hallo Cecile,
Dat is inderdaad straffen. En ik snap dat je dat doet, omdat je hem wil laten weten dat het gedrag niet geaccepteerd wordt.
En toch is het ook dwingen, hem dwingen tot ander gedrag. En meestal werkt dat averechts. Dan verhardt het gedrag zich juist. Je maakt het probleem groter.
Wat je wel kunt doen is nieuwsgierig zijn ‘wat maakt dat hij dit doet?’ Ik weet dat natuurlijk niet, ik kan wel een beetje een gok doen. Er kunnen verschillende kanten aanzitten. Bijvoorbeeld de kant ‘als ik loop te klieren, vind je me dan nog wel lief?’ of ‘Ik ben toch geen lief kind, nou dan kan ik dat ook maar beter bevestigen’. Je kunt je ook afvragen of hij wel doet wat jij denkt dat hij doet: de grenzen opzoeken. Dat is eigenlijk ook aparte uitdrukking. Alsof dat niet mag. En ja, soms zoeken kinderen de grens op omdat ze willen weten waar die ligt.
Maar in dit geval lijkt mij eerder iets anders aan de hand, van die dingen die ik net noemde.
Wat ook kan zijn is dat hij zelf niet lekker in zijn vel zit, of zich verveelt. Dan kan de neiging ontstaan om dat af te reageren op een ander, dan wil je niet dat die zich wel happy voelt.
En wat ook nog kan: soms lijken kinderen ruzie uit te lokken, en dat is dan ook zo, tenminste dat zou kunnen. Dat ze onbewust een situatie opzoeken waarin ze kunnen ontladen.
Wat je kunt doen is bijv. kijken wat hem helpt op een andere, prettigere manier te ontladen. Zoek eens met hem uit wat hem goeddoet in zo’n situatie. bijv. buiten even rennen of fietsen of een balletje trappen. Of op de trampoline springen.
Of juist iets rustigs doen, een donald duckje lezen, muziekje luisteren, oid.
Of in bad gaan. Of legoën. Of ….
Reik hem alternatieven aan. ‘Kennelijk heb je het even niet naar je zin’. ‘Nu heb je de behoefte om je zus uit te lokken, maar dat is niet de bedoeling. Zou het lukken om daarmee te stoppen? misschien kun je even ….’
Lukt het niet dan kun je hem wel wegbrengen uit de kamer, of waar jullie maar zijn. Dat is dan wél een consequentie, als je niet gezellig of gewoon rustig kunt zijn, dan mag je even naar een andere plek.
Het kan ook zijn dat je teveel met ‘consequenties’ (lees straffen) hebt opgevoed, waardoor hij alleen daardoor nog gestuurd wordt. Dan is het een kwestie van dat niet meer doen, maar op een andere manier met gedrag om te gaan. Door dus te kijken wat er achter zit en te kijken hoe je hem kunt helpen anders met situaties om te gaan.